HTML5

Hvorfor HTML5?

I løbet af de sidste år, har online søgninger fra mobile enheder vundet mere og mere indpas i vores samfund. Dette har skabt en udfordring for online marketing, da Adobes Flash Player ikke kan vises på tablets eller mobil telefoner. Derfor bliver flere og flere bannere og online annoncer udviklet i HTML5, da de både er kompatible med computer og mobile enheder. Derfor har CPH digital arbejdet meget med produktion og udvikling af HTML5 lige fra begyndelsen, da vi hurtigt anderkendte formatets fremtidsmuligheder.

Desuden er udviklingen blevet taget i en sådan retning, at alle nyere browsere ikke længere understøtter flash, med mindre brugeren aktivt selv aktiverer objektet. Med andre ord er HTML5 blevet den foretrukne katalysator til online marketing og formidling også på desktops.

Udviklingen:

Hos CPH digital udvikler vi de fleste af vores dynamiske HTML5 bannere i Adobe Edge Animate. Det sparer os for meget tid i udviklingen af animationer og funktionalitet i forhold til hvis vi programmerede det  i ren kode. Det kommer derfor kunden til gode. Ud over Edge har vi også stiftet bekendtskab med andre HTML5 editore, bl.a. Google Web Designer, som vi er certificeret i.

Der er  elementer ved HTML5 produktionen, som er mindre fleksibelt end samme produktion i Flash, dette skyldes at HTML5 bannere, som navnet antyder, i virkeligheden er HTML, CSS og JavaScript kode med links til eksterne elementer som billeder og video, som man kender det fra f.eks. hjemmesideudvikling. Begrænsningen af HTML5’s formåen ligger derfor i browseren, hvor de nyeste browsere kan meget mere end de ældre.

Flash blev afviklet i et plug-in og er derfor ikke afhængig hvilken browser brugeren kører med.

CPH digital anderkendte tidligt HTML5 udviklingens brugbarhed, også da det var et mindre favorabelt produkt sammenlignet med Flash. Vi har arbejdet så meget med produktion af HTML5, at vi stort set altid kan levere et produkt fuldstændig efter kundens ønske, eller som en identisk HTML5 kopi af en tidligere Flash produktion.

Vi har produceret bannere til mange forskellige firmaers kampagner og markedsføring, og har derfor stor erfaring med animation, video, bruger interaktion, flere clickTAGs (links) i samme banner osv. F.eks. producerer vi HTML5 bannere til nogle af de største biograffilm, hvor det også er muligt at nå brugerne på deres mobilenheder med de nyeste premiere.Disse indkluderer ofte mulighed for billetbestilling direkte i banneret, og i HTML5-bannere er det muligt at gøre flere billetsystemer tilgængelige, så brugeren selv kan bestemme om han/hun ville bestille billet på kino.dk eller ebillet.dk.

Havde man valgt at lave mobilbannere som jpg- eller gif-billede, ville det ikke være muligt at vise traileren over for brugeren og banneret ville kun linke til et sted og. HTML5 kan med andre ord levere produkter med en høj funktionalitet, som samtidig er let tilgængelige på flere platforme uden ekstra plugins.

Tilbage